icando

همیشه یه راه هست...

۱۵. که اینطور!

نمیدونم جریان چیه که از دو پست قبلی دارم کشیده میشم سمت مباحث فلسفی.شاید بخاطر اینه که از وقتی گوشیم خراب شد بیشتر رو آوردم به فایده‌گرایی و دوس دارم وقتی شخص مطلبی توی این وبلاگ میخونه و وقتشو میذاره لااقل یه بار علمی و دانستنی داشته باشه یا لااقل به فکر فرو ببره :دی جدیدا هم که میگم ای کاش بجای ۲۴ ساعت ۳۰ ساعت زمان وجود داشت. -_- کم کم قدر زمانو دارم میفهمم.

حالا از اینا گذشته میخوام منطق و حقیقتو به چالش بکشم :دی

چند وقت پیش اتفاقی یه ویدئو توی یوتیوب دیدم (این).میگه بر طبق نسبیت خاص انیشتین هیچ چیزی نمیتونه سریع‌تر از سرعت نور حرکت کنه.اما در مکانیک کوانتوم یه چیزایی هستن که اگه چندین میلیار سال نوری هم با هم فاصله داشته باشن بازم بلافاصله روی هم تأثیر میذارن.میگه مسئله "در هم تنیدگی" غیر قابل قبول‌ترین پیشبینی مکانیک کوانتومه.و خلاصش اینکه وقتی دوتا ذره نزدیک هم باشن میتونن ویژگی‌هاشون با هم وابسته بشه و فرض کنیم در رنگ با هم وابستگی دارن و این رنگ میتونه یا قرمز باشه یا آبی.اگه ویژگی‌های این دو ذره مشاهده نشن رنگ هردوشون در آن واحد هم قرمزه و هم آبی!حالا اگه یکی از ذرات رو ببریم اونور جهان و یکیش رو در آزمایشگاه،طبق قانون در هم تنیدگی،ذره در آزمایشگاه رو اندازه گیری کنیم و بفهمیم آبی هستش،اون ذره ای که باهاش جفت شده بوده بلافاصله تغییر میکنه و قرمز میشه.(تناقض با سرعت نور در نسبیت خاص انیشتین) (بخاطر اینکه پست زیاد نشه خیلی خلاصه گفتم که شاید زیاد واضح نباشه اما ویدئو رو ببینید متوجه میشید.)

یا مثلا یک ذره در آن واحد میتونه در دو محل حضور داشته باشه!

این با هیچ منطق و حقیقت عقلی همخوانی نداره و از طرفی حتی در علم هم میشه تناقضات رو یافت اما این تناقض باز هم کنار هم دارن راهشونو میرن که بازم با منطق و حقیقت عقلی همخونی نداره.

خلاصه میخوام به این نتیجه برسم که چقدر از چیزایی که ما میدونیم حقیقت داره و آیا اصلا حقیقتی وجود داره؟و اصلا حقیقت و منطق یک دروغ بشری نیست؟

حالا به قول شاعر گفتنی "حالا تو بشین و هم وزن مثنوی بگو"

***

این چند روز داره یه کم سخت میگذره،کاری رو باید تا آخر شهریور تموم کنم و بگم از ساعت یک ظهر تا ۱۱ - ۱۲ شب هم میشینم پشت کار شاید باور نکنی.گاهی وایمیستم فکر میکنم سنم فلانه و خوشحال میشم که تا فلان سن هنوز وقت دارم.دوس دارم یه هفته دور همه‌ چیزو خط بکشم برم زیر یه درختی رو به آسمون دراز بکشم و جواد یساری گوش کنم و سیگارمو بکشم.

شما که جواد یساری نمیپسندین اینو گوش کنین قشنگه.

 

 

یا خدا :/ من قبلا درباره‌ی اینکه وقتی یه چیزی رو مشاهده می‌کنی رفتارش عوض می‌شه شنیده بودم ولی این درهم‌تنیدگی دیگه آخرش بود :|
تازگی دوباره رفتم دنبال این مباحث و با این که خیلی پیچیده‌ن آدم خوشش میاد درگیرشون بشه :)

مرسی بابت آهنگ :)
کرک و پر آدم میریزه :))
اگه این دانشمندا قول میدادن تمام این مباحثا رو اندازه فهمیدن یه آدم رشته علوم انسانی ساده بیان کنن ما قول میدادیم بیشتر هم خوشمون بیاد و هم درگیرش بشیم :دی

خواهش میکنم :)
کم کم حس می کنم داری به سمت منطق اثبات اینا میری و حرف های قلمبه سلمبه میزنی حرف از نسبیت اینا میزنی :دی 
کلک تو سراغ این مطلب میرفتی ما خبر نداشتیم (: رسما حال کردم با این مطلب 
آقا جواد یساری هم بزار مشتری خودشو داره . من اهنگ هاشو دوست دارم
دقیقا گرایشم سمت منطق اثباته :/ ما یه چیزی گفتیم،شما جدی نگیر.الان از من سوالای سخت سخت نپرسید من بلد نیستم :))
حالا خبر نداری ما قبلا چیکارا میکردیم و چی میخواستیم اما عوضش به کجاها کشیده شدیم :)) توی پست بعدی حالا درموردش میگم.
جدیدا هم رفتم سمت هایده.دو تا آهنگش خوشم اومده قفلی زدم روش. :))
سن رو بیخیال. این اندازه گیریا همش رو مخه. ساعتم همینطور. اگه اندازه نگیریم و نباشن خیلی راحت تر میتونیم به کارامون بپردازیم و راضی ترم هستیم! 
بعد اینکه، من همش میخواستم همچین چیزایی رو از تو مقاله و کتابا پیدا کنم بعد کنکور و بخونم و تو راحت از تو یه ویدئو تو یوتیوپ یافتی؟! چی سرچ کردی؟ چگونه؟ راهنمایی لدفن 😬
درباره سن و زمان درسته اما بعضی کارا رو آدم در سن و زمان خودش تجربه کنه جذابیت بیشتری داره.
توی یوتیوب سرچ کن کوانتوم کلی ویدئو میاره.ولی یکی همین کرونوس (کرونوس) که توی پست گذاشتم خوبه.ویدئوهای تد هم خوبه (TED-Ed) ویدئوهای قدیمیش زیرنویس فارسی داره.اینم هست (Kurzgesagt) که البته ویدوئوهاش زیرنویس فارسی خیلی کم داره.معمولا ویدئوهایی که مال یکی دو سال قبل باشه زیرنویس فارسی داره که باید توشون بگردی.ویدوآل (ویدوآل) هم خوبه،سایتش ایرانیه،ویدئوهاش دوبله هستش که بیشتر همون ویدوهای تد و  Kurzgesagt رو دوبله میکنه.ولی کلا اگه زبانت خوبه که خوش بحالت میشه :دی
دوس دارم یه هفته دور همه‌ چیزو خط بکشم برم زیر یه درختی رو به آسمون دراز بکشم!
با این خیلی موافقم:دی
ولی کجاست اون لحظه ای که بشه :(
چه لذتی داره سیگار؟! خیلی برام سواله. با رسمِ شکل توضیح بدید :))
ارزش کارمونو داری زیر سوال میبریا.اقتصاد کشور رو داریم میچرخونیم. :|
خیلی خوب بود :)))
اقتصادِ کشور اگه بخواد با به خطر افتادنِ سلامتیِ آدم‌های مهم بچرخه می‌خوام اصلاً نچرخه :| والا -_-
میخند؟با اقتصاد کشور هم شوخی؟ -_- :/
دیگه کاریه که برای اقتصاد کشور ازمون برمیاد :))
آری. شما هم شوخی کنید :)))

:))
ببین آدمو به چه کاری وادار میکنیا :))
ویدیوشم رفتم دیدم. من خیر سرم این پادکست کرونوس رو دنبال کرده بودم تو کست‌باکس ولی هیچ‌وقت چیزی ازش گوش نداده بودم :))
آره لامصب هر چی هم سعی می‌کنن ساده توضیحش بدن باز سخته :)) 
من کرونوس رو اولین بار با همین ویدئو دیدم که بعد دیدم کلا مجموعه خوبیه. :دی
فکرشو بکن،حالا خوبه نتایج آزمایشاشونو میگن.مراحل و محاسباتشو بخوان بگن که دیگه هیچی :))
نه بابا اونم تئوریه. اگه مثلا هشتاد باشه ولی سالم باشی و تو کوه زندگی کرده باشی بعد که بیای میتونی از چت کردن لذت ببری مثلا ((((((: کلن به نظرم نباید با اینا محدودیت ایجاد کرد مگه اینکه خیلی گیر باشیم و اینا...
آهان مرسی پس. زبانمم خوبه ((((: بعد اینکه نتمون شارژ شد سر میزنم حتما (:
خب بعضی کارا رو باید تا یه سنی اون رو حس کرد.مثلا من الان میتونم با اسباب بازی بازی کنم اما بازم لذت بازی کردن در کودکی رو برام داره؟در هر سنی میشه هر کاری انجام داد اما هر سنی کارایی هست که شاید در سن های پایین یا بالا اون حسی که باید تجربه بشه،نشه یا در حد اون زمانش نباشه.مثل میوه.میتونی هر زمانی میوه رو بچینی اما فرقی نمیکنه بین کال چیدن یا پخته چیدن؟
اما از طرفی هم اون چیزی که گفتی هم درسته به شرطی که تا قبل از اون هیچ پیش بینی یا پیش فرضی آدم نداشته باشه.
خب پس خیلی خوش بحالت :دی
فیزیک عجیب ترین و فوق العاده ترین و سحر امیز ترین کاریه که بشر انجام میده/کشف میکنه/لایه برداری میکنه/ حرف میزنه/ 
اصلا همین مفهوم زمان رو در نطر بگیر که چقدر نیست. 
خیلی چیزا که تو کوانتوم میگن با قانوناش میخونه ولی دیده نشده کی میتونه بگه است کی میتونه بگه نیست چی ازین جذاب تره؟ چرا حتما باید دونست تا ارامش داشته باشی ؟ 
ولی خیلی هاش دیده شه مثل حس ادمای اون دوره که فهمیدن زمین گرده میشه حالمون (اگه واقعا گرد باشه :)) ) 

حالا یه هفته نه نصف روز هم نمیشه تعطیل کنی بری پی‌اش؟

بسی سلیقه موسیقیاتیت خوب است احسنت اصلا:))
واقعا دنیای شگفت انگیزیه.به نظرم فیزیک خط بطلانی بر هر چیزیه که انسان تا امروز به عنوان حقیقتی انکار ناپذیر میدونسته و اومده تا انکار کنه و با انگشت بزنه تو چشمشون :)) 
نگو که زمین تخت‌گرا هستی! O_o

هم میشه،چون شنبه و یکشنبه تعطیلم و از طرفی نمیشه چون شرایطش جور نیست. 

مچکرم که :دی ولی خیلی وسواس دارم سر انتخاب موزیک خارجی.الان چند هفته دارم میگردم موزیک جدید پیدا کنم به دلم بشینه اما خوشم نمیاد ازشون. :/
نه نیستم فکر کنم اونقدر نخوندم درموردش ولی تعصب هم ندارم روی گرد بودن . :))  همون حرف بانو فیبی که یه احتمال تینی تاینی همیشه وجود داره که اشتباه باشه (بحثش با راس سر تکامل و فلان)

برای یه دوستی تزدیک به نصف اهنگای فارسیمو فرستادم اونم برای تشکر یه تعداد خارجی فرستاد که گوش نکردم هنوز ولی سلیقش خوب بود قبلا کاش میشد اینجام بفرستم برات شاید کمک کنه:))
منم تعصب ندارم،فقط علم امروز قبولش نداره،منم ترجیح میدم خودمو درگیر نکنم :دی همیشه پای یه احتمال درمیون هست :دی
همشو آپلود کرده بودی؟O_o نه دیگه،اینجا نمیشه،حجم اینترنت واست نمیمونه :))
تلگرام .من همونجام اشکم در اومد تا همه ارسال بشن اینجا بود که هرنوع ارتباطی با اون فرد رو تکذیب میکردم:))) 

آهان :))،خب پس،واست میفرستم الان.
سلام
درست می فرمایید. بحث کوانتوم و فیزیک کوانتوم مسائل جالب و شگفت انگیزی رو مطرح می کنه که بعضی هاش رو دوست داری بدون دلیل و اثبات قبول کنی و ازشون لذت ببری. بعضی هاش دلیل بعضی رفتارهای آدم ها رو نشون می ده و ... .
خلاصه هر مطلب یک پنجرۀ جدید به روی آدم باز می کنه و دیدن مناظر جدید از اون دریچه فارغ از درستی و نادرستی شون، لذت بخشه! از بعضی مطالب ما که دانشمند نیستیم فقط باید لذت ببریم و محاسبات ئعلمیش بمونه برای اون ها که عاشق محاسبه هستند. خوانا، مانا و نویسا باشید.
سلام :)
البته به نظرم بحث دوس داشتن یا نداشتن ما در قبول داشتن این موارد نیست.چیزی که عقل سلیم حکم میکنه (البته چیزی که همه بهش عقل سلیم میگن) اینه که چیزی که بعد سال ها تلاش و آزمایش و تحقیق درستیش ثابت میشه باید پذیرفت.حالا امکان هم داره علم جدیدتری بیاد و اونو نقض کنه.
درسته هر پنجره ای جدای از درست و غلطی میتونه منظره جدید و لذت بخشی از زایه ای دیگه رو نمایان کنه.
و مچکرم ازتون :)

تا اینجا از پست ها کاملا راضی بودم و حالا جا داره بگم از موزیک هم کاملا راضی ام. 

دیگه اگه از موزیک ناراضی بودی به خودم شک میکردم.چون به شدت وسواسیم سر موزیک خارجی انتخاب کردن.فکر کن 150 تا موزیک رو گوش بدی هیچ کدوم خوشت نیاد. :))
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

بیشتر مردم به ترس‌ها و حماقت‌هایشان زنجیر شده‌اند و جرات ندارند بیطرفانه قضاوت کنند که مشکل زندگیشان چیست.بیشتر آدم‌ها همین‌ طور زندگیشان را بی‌ هیچ رضایتی ادامه میدهند بدون اینکه تلاش کنند تا بفهمند سرچشمه نارضایتی‌شان از کجاست یا بخواهند تغییری در زندگیشان ایجاد کنند.سر آخر میمیرند در حالی که هیچ‌ چیز در قلبشان نیست.

برادران سيسترز


شاید تفسیرات شخصی از محیط اطرافم :)
Designed By Erfan |: ویرایش با اطلاعات ناقص خودم